Comentari: Text Adam Smith (Opció B. Examen 23/10/2012)

Opció B .

Donar el monopoli del mercat nacional al producte de la indústria nacional, en qualsevol tipus d’artesania o de manufactura, és en certa manera indicar a la gent com han d’emprar els seus capitals; la qual cosa, gairebé en tots els casos, és una reglamentació inútil o perjudicial. Si els productes de la indústria nacional s’hi poden adquirir tan bé de preu com els de la indústria forana, la reglamentació serà evidentment inútil. Si no s’hi poden adquirir, generalment serà perjudicial. La màxima de tot cap de família assenyat és de no fer-se mai a casa allò que li costarà més diners de fer que no pas de comprar.

Allò que resulta prudent en la conducta de les famílies rarament pot ser una follia en la d’un gran regne. Si un país estranger ens pot subministrar una mercaderia més barata que el que ens costaria fer-nos-la nosaltres, valdrà més que la hi comprem amb alguna porció del producte de la nostra indústria.

A. SMITH, La riquesa de les nacions. 1776.

1. Resumiu i comenteu les idees principals. La idea principal del text és la lliure circulació de mercaderies. Adam Smith està en contra del proteccionisme, per considerar-lo inútil i en general perjudicial per l’economia d’un país. En aquest sentit, l’autor l’argumenta la ximpleria de fer lleis que impedeixin la lliure concurrència de productes al mercat, quan el sentit comú indica que sempre és millor comprar aquelles mercaderies que surtin millor de preu, independentment de que siguin produïdes dins o fora de les fronteres d’un determinat país.

2.- Expliqueu les principals idees del liberalisme econòmic. En general a la resposta calia indicar: l’interès individual com a motor de l’economia i per tant la lliure iniciativa personal en el camp dels negocis; l’equilibri del mercat a partir de la llei de l’oferta i la demanda, la no intervenció de l’Estat en l’economia (tot i que A. Smith preveu la necessitat d’una legislació d’aquelles àrees considerades d’interès públic com l’educació, la justícia l’exèrcit) i la lliure circulació de mercaderies.

3. Expliqueu els arguments dels defensors del proteccionisme davant els partidaris del lliurecanvisme. Els lliurecanvistes defensen l’absència de barreres aranzelàries en el sentit que entenen que la lliure concurrència de les mercaderies en el mercat, i per tant la lliure competència, millora la competitivitat de les empreses i per tant el creixement de l’economia i estimula la generació de riquesa. En contra els defensors del proteccionisme, entre ells Estats Units, argumenten que el lliurecanvisme solament beneficia a dos tipus de països: els tremendament pobres, donar que res tenen a perdre i als molt avançats, com Gran Bretanya, que tenen molt a guanyar, per la resta el lliurecanvisme solament pot comportar l’ensorrament de la indústria nacional.

4. Expliqueu les característiques essencials del capitalisme. En aquesta pregunta calia fer referència a la propietat privada, base fonamental del pensament capitalista, i com aquesta propietat es concentra en mans de la burgesia o classe capitalista, generant-se així una desigualtat respecte els assalariats i proletaris basada en la possessió o no dels mitjans de producció. En segon lloc, calia comentar que com l’objectiu principal del sistema capitalista és el de l’obtenció del màxim benefici individual, els burgesos voldran obtenir el màxim de benefici amb els seus negocis i els obrers uns salaris més alts, com que són els empresaris els qui controlen els mitjans de producció, a l’intentar aconseguir una quota de mercat més gran hauran de reduir els costos i per aconseguir-ho procuraran pagar uns salaris el més baixos possibles.

5.- Expliqueu quins nous mètodes de finançament van ser necessaris per tirar endavant el nou model empresarial aparegut al llag del segle XVIII i principis del segle XIX. Imprescindible comentar i definir amb claredat: societat mercantil i diferenciar-la de la societat anònima; la borsa com a institució financera; els diferents tipus d’entitats bancàries (bans d’inversions i bancs de dipòsits) i les fórmules de pagament desenvolupades per facilitar els intercanvis (lletres de canvi, pagarés, xecs …)

Anuncis

Quant a Josep Maria Bofarull

Sóc professor de Geografia i Història a l'institut de secundària de la Selva del Camp. La meva carrera professional s’ha desenvolupat al llarg dels últims vint-i-cinc anys en diferents àmbits laborals, tots ells vinculats a l’educació i la formació. Una de les meves passions és la història, i de manera molt especial la contemporània. M’interessen particularment els moviments socials com a instruments de transformació dels segles XIX i XX, fins a la seva culminació en els moviments de protesta i globalització de principis del segle XXI.
Galeria | Aquesta entrada ha esta publicada en Excercicis resolts. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s