Estat-Església. Les claus de les últimes reformes del govern del PP.

Acabem el curs. Aquesta serà l’última entrada del bloc d’Història del Món Contemporani. He volgut tancar aquest curs amb dos articles publicats el diumenge 2 de juny de 2013, que fan referència a un dels principis bàsics de les democràcies modernes, la separació Església-Estat.

Bona part dels continguts que hem treballat al llar del curs, fan referència a la construcció de la democràcia moderna i la lluita per l’obtenció de drets civils.

Els articles de lectura proposats fan referència a l’actual procés de reformes engegat pel govern de Madrid. Una d’aquestes reformes ens afecta especialment a tots nosaltres, alumnes i professors, la Llei Orgànica per la millora de la qualitat educativa (LOMCE). Donada la importància que aquesta nova reforma educativa té per tots, la vuitena en els darrers 30 anys, us recomano la lectura de dos articles publicats aquest diumenge.

Donat que prefereixo que feu una lectura dels dos articles, em centraré aquí en la consideració que té la religió en la nova llei orgànica d’educació. Per tal de poder entendre de què estem parlant cal fer algunes consideracions prèvies:

Primera: Trobareu que al llarg de l’article del País, surten els anomenats Concordat (1953) i Acords amb la Santa Seu (1976-79). El primer, en plena època franquista consagrava un model nacional-catòlic que l’església s’encarregava de perpetuar a les aules mitjançant l’adoctrinament religiós i polític, a totes les escoles de l’estat (públiques i privades). Els segons van permetre traslladar a l’Espanya democràtica una més que qüestionable ingerència catòlica en els afers públics de l’Estat.

Segon. La Constitució de 1978, en el seu article 16 “garanteix la llibertat ideològica, religiosa i de culte …” i afirma “…que cap confessió tindrà caràcter estatal”. 

Tercer. Si la Llei Wert (LOMCE) acaba publicada al BOE (Boletín Oficial del Estado), cosa força probable donada la majoria absoluta del PP al Congrés de Diputats, desapareixerà Educació per la Ciutadania que serà substituïda per Religió Catòlica i/o Educació en valors. Les dues amb caràcter optatiu, els alumnes podran fer les dues, si volen, seran avaluables comptant per a la mitjana acadèmica i l’obtenció de beques. Evidentment els bisbes (Conferencia Episcopal) veuen en la nova llei, com  les seves demandes dels últims anys són totalment tingudes en compte.

Suficient per contextualitzar el tema.  Bona lectura.

Enllaços dels articles:

Rajoy-Iglesia, un singular concordato. Enric Juliana. La Vanguardia (02-06-2013)

Los Acuerdos de la discordia. El País.  (02-06-2013)

Us deixo per a la reflexió el següent poema, atribuït erròniament a Bertolt Brecht , i escrit realment per Martin Niemöller, pastor luterà alemany.

Quan els nazis van vindre per emportar-se als comunistes,
vaig callar,
perquè jo no era comunista
Quan van ficar a la presó als socialdemòcrates,
vaig callar,
perquè jo no era socialdemòcrata
Quan venir a buscar als sindicalistes,
no vaig protestar,
perquè jo no era sindicalista.
Quan van venir a emportar-se als jueus,
no vaig protestar,
perquè jo no era jueu.
Quan van venir a buscar-me a mi,
no hi havia ningú més per protestar.

Advertisements

Quant a Josep Maria Bofarull

Sóc professor de Geografia i Història a l'institut de secundària de la Selva del Camp. La meva carrera professional s’ha desenvolupat al llarg dels últims vint-i-cinc anys en diferents àmbits laborals, tots ells vinculats a l’educació i la formació. Una de les meves passions és la història, i de manera molt especial la contemporània. M’interessen particularment els moviments socials com a instruments de transformació dels segles XIX i XX, fins a la seva culminació en els moviments de protesta i globalització de principis del segle XXI.
Galeria | Aquesta entrada ha esta publicada en Actualitat. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s